Hver ulykke er en ulykke for meget

Pårørende og lokale har lagt blomster og lys ved ulykkesstedet FOTO: Anton Nørbæk

20-årig mand er død af sine kvæstelser efter en færdselsulykke på Strandvejen. Selvom færre og færre dør i trafikken, stopper kampen mod trafikuheld ikke.

Af Anton Nørbæk

En ung mand mistede livet af sine kvæstelser, efter et vitalt trafikuheld tirsdag eftermiddag ved 17-tiden. Ulykken fandt sted i T-krydset mellem Sædding Strandvej og Gudenåvejen i den nordlige del af Esbjerg. På ulykkesstedet har pårørende og lokale i dag været forbi med blomster og lys.

Selvom det er en tragisk hændelse, viser alt statistik at færdselsuheld, med personskade til følge, bliver sjældnere og sjældnere. Antallet af nationale personskader i forbindelse med motorcykelulykker er faldende, det viser tal fra Danmarks Statistik.

Kilde: Danmarks Statistik

Undtagelsen

”Hver ulykke er en ulykke for meget,” sådan lyder budskabet fra færdselssikkerhedskommissionen, og i Esbjerg Kommunes Trafiksikkerhedsplan tilskriver man sig det budskab.I Trafiksikkerhedsplanen står der, at det er en konstant udfordring at arbejde for færre dræbte og tilskadekomne unge i trafikken. Særligt unge mænd. Hjerneforskning viser også, at unge mænd har svært ved at vurdere risici. Der er dog intet der tyder på, at den unge mand i T-krydset var medskyldig i ulykken.

På nationalt plan er det de unge mænd i alderen 18-24, der er overrepræsenteret i statistikkerne.

Kilde: Vejdirektoriaet

Hvad siger teknikudvalget?

”Jeg er helt sikker på, at det vil blive bragt op, fordi det er så alvorlig en ulykke,” siger Henning Ravn, medlem af Teknik- og Byggeudvalget for Venstre, da han bliver spurgt ind til den konkrete sag om den 20-årige motorcyklist.

I Esbjerg Kommunes sikkerhedsplan er det specifikke kryds mellem Sædding Strandvej og Gudenåvejen dog ikke kategoriseret som et ”uheldsbelastet kryds”.


”En enkelt ulykke, der skyldes ubetinget vigepligt, er ikke nok til, at der skal laves nogle særlige indsatser,” siger Henning Ravn.